lørdag, januar 14, 2006

Undtagelsen. Christian Jungersen

ONDSKAB. Klokken er 02.36 fredag nat og jeg har lige lagt den fra mig. Undervejs har underboens ur slået et par gange, men jeg har simpelthen slugt noget i retningen af 300 sider i rap ud af de hvad, 621 sider. Det er godt nok lang tid siden, at jeg decideret har ofret min nattesøvn for en bog.
Historien er helt ind til benet ubehagelig. Hvordan kollegerne – fire kvinder og en fraværende chef (man tænker næsten ’far’) mobber hinanden, så den stakkels Anne Lise går fra at være et fornøjet og harmonisk menneske til at være en mental krøbling. Hvor fucked up de alle sammen er, fucked op af deres familie, deres skoler og ikke mindst deres arbejde. I en fucked up verden af folkemord. Jeg fik en gang hans første bog, Krat, ved en fejl som månedens bog i Samlerens og gad ikke læse den. Måske skulle jeg alligevel tage den op ved lejlighed.

9 Comments:

Blogger Ida Ebbensgaard said...

Nej, jeg kender hende ikke. Faldt helt tilfældigt over hende, lige da hun var startet og har været hooked siden. Det er simpelthen så sjovt.

... og tak :-) Nu ser vi, hvad det bliver til.

kh ida

9:34 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Og glæder mig til at læse din blog også!

10:04 PM  
Anonymous Anonym said...

Hej Ida, fin blog du har banket op her! Jeg var selv meget grebet af Undtagelsen - Krat er ikke nær så god, men også meget fascinerende. Har omtalt begge bøger på romansiden, så det kan du jo kigge på, hvis du lyster

2:05 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Jeg var også tøvende over for undtagelse. I det hele taget finder jeg det altid mistænkeligt, når bøger er over 500 sider. What's the story!? Har japanerne ikke kunnet sige tingene i Haiku-form i 6.000 år måske?
... hmmm ... Hvordan mon "Om et øjeblik i himlen" ville lyde sat på haiku?

ida

4:15 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Yes - selvom tempoet jo nok i sagens natur bliver et lidt andet, der skal jo lige køres en bog hver gang. I hvert fald som jeg har lagt det op nu.

Det er måske lige grænseoverskridende nok at have navn på sin blog, du fjernede jo også dit billede.
But WTF ...

:-)

ida

12:14 AM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

ps - Og velkommen! Det er helt hyggeligt at kunne invitere DIG indenfor nu.

12:15 AM  
Blogger Kasper said...

Hvis du ikke har fået det gjort, så bør du helt klart læse Krat også. Jungersen er en eminent forfatter, og selvom Undtagelsen måske er "bedre" (jeg bryder mig ikke om at kvantificere bøger på den der anmelder-måde med stjerner og hjerter), så er der en grund til, at Krat gav ham både priser og økonomi til at han kunne bruge mange år på at reseache og skrive Undtagelsen. Det er en rigtig god bog.

12:57 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

1:51 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Hej Kasper,
Jeg har jo altså Krat stående i ulæst-kategorien (ejer faktisk ikke Undtagelsen selv), men den har stadig dårlig karma.
Måske en dag, en sommer.

Håber du har det godt.
kh ida.

11:38 AM  

Send en kommentar

<< Home