torsdag, februar 15, 2007

Bavian. Naja Marie Aidt

MONKEY BUSINESS. Det er barske løjer, når Naja Marie Aidt ruller sig ud. Novellerne er ret voldsomt-væmmelige, de fleste tager udgangspunkt i en genkendelig hverdagssituation, og så begynder klaveret bare at spille mere og mere falsk.
Den er fint underspillet, mange beskrivelser af personerne står mellem linjerne. Men de bliver i hovedet. Den stegte flæsk og persillesovs. Børn der slås på bagsædet. Hunden bundet til træet. (Naja bruger klassiske tricks som at være ond mod dyr).

Historierne har faktisk en del fællestræk med Pia Juul, fx de ekstremt forskellige personer og at synsvinklen ligger hos dem, men Aidts historier er mere onde. Der er et smukt billede af Naja på flippen af coveret, og på en eller anden svært forklarlig måde, er det ikke ligegyldigt, at hun er så smuk og fin, og historierne er så bad!

Gyldendal 2006. 213 s.

5 Comments:

Blogger Martin Glaz Serup said...

Det klassiske trick med at være ond mod dyr???

Men godt at have dig tilbage - jeg var blevet helt bange for om du var holdt op med at læse bøger ;-)

4:08 PM  
Blogger Helena said...

brutaliteten og den grove tone gør "Bavian" til stærk kost. men jeg synes andre sider af den bliver overset, fordi det brutale er så iøjefaldende.

den er IMO også fyldt med skønhed og nærmest idyllisk sanselighed; fx den novelle med parret i sommerhus; der er jo dejligt ude i det sommerhus, på terassen. og det virker endnu stærkere, at de faktisk har det så godt, når nu slutningen afslører at forholdene ikke ligefrem er befordrende for familielykke (vil ikke lave en spoiler).

og også i de andre noveller. personerne har faktisk overraskende meget kærlighed og ømhed.

jeg synes ikke Aidts noveller er så brutale igen; jeg vil mere sige at de er meget stærke i deres udtryk, og derfor fremstår både det brutale og det smukke meget stærkt.

4:21 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Det er sjovt, Francesca, for jeg hørte et interview med hende, hvor intervieweren spurgte til det med, at alting var så ondt og sort, og det var hun slet ikke enig i - hun fremhævede lige som dig, at der også er lys og håb i figurerne, fx dem på terrassen eller hende morderen, der får et grineflip med en britisk dame.
Så der ligger du nok faktisk mere på linje med hende, end jeg gør.

->martin: ikke læser? Der er otte titler på listen siden nytår ... :-)

9:05 PM  
Blogger Martin Glaz Serup said...

Ja; det er faktisk flere end der er på min, tror jeg, hulk --- hvem der havde del i Den Største Luksus ;-)

kh
m

11:45 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Det er det :-)

12:22 PM  

Send en kommentar

<< Home