torsdag, maj 14, 2009

Den hvide tiger. Aravind Adiga

SLYNGELSTUE. Jeg skulle til Indien og tog en indisk bog med. En indisk bog?? Forventningerne var pænt lave til, hvad jeg ville få for de 229 kroner nede i Kleins Boghandel. MEN for hulen, hvor er det en god bog. En rigtig røverhistorie, en gavtyvroman, en slyngelhistorie, jeg elsker antihelte og smuk, rislende ironi, her over Indiens demokratis status. Det er en omvendt dannelsesroman, for moralsk, det er den ikke.

Skrevet af et eller anden totalt wonderkid af en ung journalist, sikken et cv. Anede ikke, at man kunne blive kåret som "en af verdens mest lovende journalister under 30"!

100 procent absurd var det at læse den, mens jeg var i Indien og var så meget en del af den boble af velstand, hovedpersonen og med ham millioner af andre higer efter (hvem sagde Tata Nano ...). Som for at understrege absurditeten og niveauet af service på et vestligt orienteret hotel, har en stuepige lagt et bogmærke i bogen. Happy Reading, står der. Selv tak. Og hermed anbefalet vidt og bredt.

Oversat fra The White Tiger, Politikens Forlag 2008, 260 sider.

3 Comments:

Blogger KirstenK said...

Så vil jeg alligevel give den en chance, flere af mine bekendte synes den kun lige går an...Men jeg ville nok under alle omstændigheder have læst den alligevel, bare lige for at se om de havde ret.

7:44 AM  
Blogger Søren said...

Tænk at man kan lære om et andet land ved at læse en roman. Det er da stort?

Jeg tror også jeg vil tage turen med Den hvide tiger :-)

8:14 AM  
Anonymous seniora said...

Den er eminent god.
Vi løste den i litteraturgtuppen, og alle var begejstrede.
Vi havde lige læst om den indiske middelklasse, så vi blev overraskede over over de store forskelle i levevilkår

11:10 AM  

Send en kommentar

<< Home