onsdag, marts 15, 2006

Hvad er Islam. Jørgen Bæk Simonsen

FAKE. Bagerst i bogen står en tidstavle. Den nyeste post derpå hedder "1900-tallet" og handler om dannelsen af stater i Mellemøsten. Intet nyere. Og sådan er Jørgen Bæk Simonsens bog også i store træk.

Egentlig er det jo superrelevant spurgt: Hvad er Islam. Nå ja, tænker jeg, hvordan er det nu egentlig med det tørklæde, hvad er de fem søjler og hvad står der egentlig om kvinder i Koranen. Men Jørgen Bæk Simonsens bog end ikke gør anslag til at give den type overblik: Tørklæde, søjler og kvinder bliver stort set ikke nævnt. I stedet excellerer han i teologiske diskussioner om dannelse af de religiøse dogmer, fx om mennesket har en fri vilje, magtkampe i kalifaterne efter Muhamed, diverse koraneksegese, og da han endelig nærmer sig nutiden med et minimalt afsnit om indvandrere i Danmark, er det så hovedrystende tendentiøst et glansbillede, at Radio Holger virker som et helt ok troværdigt medium i forhold til. Joh, så er der lidt om terrorisme, men helt ulogisk og upædagogisk stillet op. Og i øvrigt er hans sprog generelt helt uden vitaminer.

Nå, tænker jeg, så er der jo en ordliste, så kan jeg få nogle forklaringer der, tænker jeg, for denne bog er åbenbart for let øvede. Først slår jeg ordet Umma, det muslimske fællesskab, op. Det står der ikke. Nå. Hvad med søjler? Næ. Kalifat, så? Det er da et ord, der bliver brugt i bogen. Heller ikke. Det kan simpelthen ikke bruges til noget, når det bedste ved en ny bog er det lækre omslag.
Akademisk Forlag, 2006, 215 s.