fredag, januar 19, 2007

Hjemfalden. Søren Ulrik Thomsen

YEAH. Jeg har trukket den gamle kriger op igen og genlæste den i juleferien, "på anbefaling af Mikkel Carl og Martin. 1998" har jeg skrevet med sirligt svunget skrift forrest. Det er stadig de bedste digte ever, så knivskarpe og smukke:
At ofre en time om dagen
på at gøre et-eller-andet efter alle kunstens regler:
Stryge sin skjorte. Lære et knaldhårdt vers udenad

Det ubehandlede papomslag har fået fedtpletter, siderne har æselører og små noter i de knaldhårde vers. Lært udenad.

Vindrose 1991. 56 s.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Ida

Tak for StateofMind. Sjovt med Hjemfalden. Deri er måske det eneste digt jeg mener at kunne huske ordret. Nuvel. Det er kort. Men så meget desto mere graverende hvis jeg end ikke kan huske dét.

"En gang om dagen er ensomheden så stor,
At man ikke kan stille noget op med den.
Og én gang er lykken.
Indimellem må man så se at få ordnet sine ting."

Er der en mailingliste eller noget for kursusdeltagerne? Har nogle billeder og den slags.


Mads Pihl

10:06 PM  
Anonymous Anonym said...

Hej Ida

Tak for StateofMind. Sjovt med Hjemfalden. Deri er måske det eneste digt jeg mener at kunne huske ordret. Nuvel. Det er kort. Men så meget desto mere graverende hvis jeg end ikke kan huske dét.

"En gang om dagen er ensomheden så stor,
At man ikke kan stille noget op med den.
Og én gang er lykken.
Indimellem må man så se at få ordnet sine ting."

Er der en mailingliste eller noget for kursusdeltagerne? Har nogle billeder og den slags.


Mads Pihl

10:06 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Præcis sådan der. Det er en super tekst.

Selv tak for en super uge! Der er ikke lavet en mailingliste som sådan ... og den der er, er fyldt med fejl. Men der går rygter om, at nogen pønser på at lave en gensynsfest her i Kbh, og det kunne jo være fantastisk.

Lad mig endelig høre, hvad der sker med dine grønlandsplaner und so weiter - der bliver jo også et 2008-kursus ...

Min mail står på adresselisten, hvis du har den - der skal bare stå "ida" og ikke "ids" før snabel-a'et.

kh ida.

11:03 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Hallo mand, du har simpelthen blogget fra State of Mind. Cool, både fra Wullf og Martin de Thurah.

11:10 PM  
Anonymous Anonym said...

Hej Ida

Jeg har sgu ikke fået den der adresseliste. Jeg kom lidt hurtigt ud af døren fredag aften, og er kun lige kommet tilbage fra Sverige. Er det en papirsag, eller findes den elektronisk? Hvis den skal mailes, så kan du sende den til madspihl snabelkarakter (dø spammere... dø!) gmail punktum com.

Grønland bliver formodentlig en realitet - men visse ting er værd at flytte sig for. Nu ser vi. Håber i øvrigt, at I har fået god feedback på kurset, folk virkede i alle fald tilfredse.

- madspihl

12:12 PM  
Blogger Tina Charlotte Møller said...

Der er tre digtere i verden, der bestandig krydser min vej: Henrik Nordbrandt, Pia Tafdrup og Søren Ulrik Thomsen.
Blandt sidstnævntes udgivelser er Hjemfalden min yndlingssamling. Jeg får stadig kuldegysninger på den fede måde, hver gang jeg læser "At tabe det hele og bære det med sig". Især de sidste linier:

"Lade en håndbevægelse gøre det ud for
et helt livs kærlighed,
og at elske et helt langt liv
som om man bare slog ud med hånden.
At tale sig frem til sin stemme og glemme
sig selv, gå planken ud og blive benådet,
lade sandheden falde
og lægge sjælen til ro på et brændende blad."

Suveræne Søren får til enhver tid det sidste ord.

Tina Charlotte Møller

6:57 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

yeps, sådan!

7:24 PM  
Blogger Unknown said...

Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

1:27 PM  
Blogger Unknown said...

Hej Ebbensgaard.

Googler på Søren Ulrich for at finde et bestemt digt til min første dansktime i morgen og så bliver man ført afsted til dig... Hav det bra'!

Axel

1:28 PM  

Send en kommentar

<< Home