torsdag, november 16, 2006

Jeg Anklager. Ayaan Hirsi Ali

RADIKALT. Jeg har aldrig nogensinde set så stort et sikkerhedsopbud inde i JP/Politikens Hus på Rådhuspladsen. Da Muhammedkrisen var på sit højeste, indførte man efter et par ugers tøven en vis kontrol med, hvem der rendte ind og ud af huset. Indtil da stod alle døre pivåbne. Da Hirsi Ali for nylig talte i Pressen, stod der to bitre bombehund og snerrede af mig, inden jeg efter kropsvisitering og metalsøgning af en PET-dame senere kunne sætte mig til rette i salen. Dødstruslerne mod Hirsi Ali er konkrete.

Ayaan Hirsi Ali er ekstrem: Ung, kvinde, traditionelt opdraget i Somalia (inklusive omskæring) og nu en af islams stærkeste kritikere på verdensplan. Hun efterlyser ligestilling mellem kønnene - temaet i filmen Submission Part 1, der kostede Theo van Gogh livet, hun vil have en oplysningstid, en reformation af Islam. Og den skal vel at mærke komme indefra, fra religionen selv. Fra folk som hende. For selv om hun skærer Islam over én kam, en betænkelig hård kam, må jeg anerkende hendes projekt. Der er aldrig kommet noget godt ud af at blande religion og politik.

Jyllands-Postens Forlag 2005, 184 sider.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg tager klaphatten af for Ayaan Hirsi Ali, også selvom jeg skal bide mig hårdt i blommen på bagsiden af hånden når hun hylder statsministeren...den slags tale har jeg det svært, især hvis 51% af mig fornemmer at hun/han har ret.

Hun er et menneske.
Fætrene Præst er mennesker.
Moderen i Tønder er et menneske.
Der er nok at skrive om.

God Messe!

3:17 PM  
Anonymous Anonym said...

rettelse: "...den slags tale har jeg det svært MED,..."

9:38 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Vi har store diskussioner om Hirsi Ali i vennekredsen - med Pittelkow som omdrejningspunkt.

Du har ret, det er virkelig en balancegang, at man ikke kommer til at lyde som Pia K.

ida.

12:31 PM  
Anonymous Anonym said...

Jeg synes det er så svært at finde et sprog til at formulere en hvilken som helst kritik af flygtninge/indvandrere uden straks at blive panikangst for at man enten er pianist eller halalhippie.
:-/

12:43 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Ja - men det er som om, at det bliver bedre.
Alligevel må man give Birthe Rønn Hornbech ret, som hun sagde på Bogforum.

/ida.

12:58 PM  

Send en kommentar

<< Home