tirsdag, juni 20, 2006

Spoken Word 2006. Debutanten: Ina Merete Schmidt

Q&A. Gider du egentlig tage på Roskilde Festival? Ja og nej: Det er første gang, jeg er på Roskilde, og jeg kommer også kun den ene dag. Jeg har aldrig været vild med store pladser med folk, der drikker øl og tisser ud over det hele. Hvordan er kombinationen af stiletter og smatten? Jeg håber faktisk, at der er noget smat, for det ser man altid billeder af. Og jeg dukker gerne op i gummistøvler. Hvad var det bedste ved at skrive ’Fra dag ét’? Det var, at jeg blev færdig. Den var blevet et smertensbarn. Var den besværet værd? Ja. Jeg har virkelig fået meget positiv feedback, både gode anmeldelser og folk, der fortæller mig, at jeg har hjulpet dem med at få vendt nogle tanker. Problemerne er lige så store nord for København som syd for. Hvornår er du grimmest? Det synes jeg ikke, at jeg er på noget tidspunkt. Mojito eller fadøl? Fadøl. Hvilken bog har kedet dig mest? Victor Hugos De Elendige. De første 30 sider bliver brugt på en solopgang. Det er meget vaden rundt og smæsken sig i sproget. Kalder du dig selv forfatter? Ja, det gør jeg - selv om det er lidt mærkeligt, fordi det ikke er noget, man kan leve af. Du læser audiologopædi – hvad i helvede er det? En uddannelse, som uddanner én til at være talepædagog for børn og voksne, audiolog og læsepædagog. Hvilke fordele er der i at være ung kvinde, når man udgiver en bog? Der er mange fordele. For eksempel at alle modebladene enormt gerne vil tage billeder af en. Hvem vil du helst dele en øl med på Roskilde Festivalen? Det er der ingen tvivl om: Det skal være Bob Dylan. The Times they are a-changing. Mest fordi, at han så kunne skrive en autograf på min arm.

Bringes i Politiken Bøger på lørdag d. 24. juni som en del af dækningen af Spoken Word på Roskilde Festivalen.