lørdag, maj 13, 2006

Girl With a Pearl Earring. Tracy Chevalier.

NØDSTILFÆLDE. Fly skal vende snuden opad, når de letter. Det ved enhver. Undtagen altså lige den pilot, der forleden skulle flyve mig til New York (!!). Flyet var ellers netop "A-testet", antageligt den ypperligste garant for sikkerhed. Men flyve, det kunne skidtet ikke. Det lettede, steg en smule ... men holdt alt, alt for hurtigt op med at stige. Efter noget tid meddelte kaptajnen, at vi vendte om for lande i Kastrup igen. "Det bliver en normal landing", sagde han. Ja!?! I modsætning til HVAD?

Bremserne var ved at smelte, fordi flyet var for tungt af brændstof. Kabinen fik en umiskendelig lugt af brændt gummi, hvilket jeg egentlig ikke tænkte over, før jeg så brandbilerne, da vi steg af flyet ude på landingsbanen.

Og så kunne vi ellers vente. Og vente. Fordi en eller anden stiv tekniker havde glemt sin madpakke i gearkassen eller hvad det var. Jeg havde ikke pakket en bog i håndbagagen, for jeg pakker altid fem og læser nul. Så da jeg mere end ti timer, hele Berlingske Kedning, Financial Times, Scanorama og min guidebog fra 1993 senere kom til Heathrow, stormede jeg ind i en boghandel. Pludselige havde vi travlt. Og den eneste titel, jeg lige kendte, var Pige med perleørering.

Og hvad skete der så? Jo, så blev jeg sgu opgraderet til business kæmpe sæder og champagne over Atlanten. Glimrende bog, må man sige!

Harper Collins 2000. 249 sider.


PS: Bogen er præcis, som man forventer: Romantisk og malerisk.

3 Comments:

Blogger Martin Glaz Serup said...

Kære Ida,

Du får da oplevet noget! Og, re. New York, er du kommet hjem og hvad skulle du der? Tips og tricks modtages gerne, skal selv til NY for første gang til juli!

kh
M

10:28 AM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

Ja: Først og fremmest: Go-go-go!
Det er for fedt. Tre tips:

1. Inde midt lobbyen, bag et sort tæppe på i det superfancy hotel 'Le Parker Meridien' finder man en lille, snasket burger joint. Svært at finde, sindsygt gode burgere.
118 West 57th st.

2. Gallerier med nyeste kunst? -> Williamburg i Brooklyn og i Chelsea.

3. Oyster Bar på Grand Central Station. Sæt dig ned i baren og spis østers og drik cava.
v. 42. gade east.

God tur!

12:01 AM  
Blogger Martin Glaz Serup said...

TAK!

8:24 PM  

Send en kommentar

<< Home