søndag, april 20, 2008

Ordet. Kaj Munk

UNDER. En klassiker til gennemlæsning, inden jeg torsdag skal ind og se Noréns udgave af historien. Og som det har fremgået af de kilometer af spalteplads, han har fået den seneste uge, har han 'justeret' lidt i handlingen på et pænt afgørende område, hvilket anmelderne har taget forskelligt - nogen mener, det er genialt, en anden at man har slået endnu en klassiker ihjel, bogstaveligt talt. Jeg må sige, at jeg er skeptisk forud for stykket, men det kan jo være, at det fungerer. Nu kender jeg i hvert fald den oprindelige historie, som den står skrevet i bedstefars gamle lasede version, købt for kr. 5,75 i 1956. Opfølgning følger!

*

Hmm. Hmm. Hmm! Det var faktisk et rigtigt godt stykke. Og faktisk kunne jeg bedre lide Lars Noréns nytolkning, end jeg havde troet, på trods af al hans fascisme-ævl. Stykket er jo MYTISK, og derfor passer det også bedre til det, at slutningen står åben. Så jo. Værket står endnu. Og kan stå endnu, fordi der er plads til tolkning.

Nyt Nordisk Forlag, 18. oplag, 1945.