fredag, juni 23, 2006

Spoken Word 2006. Den afdøde: Claus Beck-Nielsen (1963-2001)

Q&A. Ville du komme på Roskilde Festival, hvis du ikke skulle på Spoken Word? Ja. Men så ville jeg have været nødt til at spille på een af de større scener med hele bandet. Men ikke på Orange, den har jeg frabedt mig. Er Claus Beck-Nielsen nogensinde blevet bisat? Nej, men han har en gravsten på Vestre Kirkegård. Den store begravelse er under heftig planlægning, og der tænker jeg på en begravelse à la Sartre med lit de parade og et følge gennem byen, hvor masserne kan tage ordentligt afsked. Er det ikke lidt underligt at være bestyrer af en død mand? Det er der jo mange fonde, der er. Det underligste er faktisk at skulle forklare andre folk om det. For mig er det jo den daglige dont. Besøger du som administrator nogensinde Claus Beck-Nielsens gravsten? Ikke ret tit, det må jeg indrømme. Den er ellers dyr, og stenen var dyr. Hvornår er du smukkest? Når jeg står på scenen. Får du nogensinde ondt i Beckwerket? Uanset om jeg får ondt eller ej, så må jeg bare fortsætte. Hvilken kvindelig forfatter ville du helst kysse med? Nu er det jo desværre sådan, at jeg kun skal videreføre liv og værk - så jeg har slet ikke nogen mulighed for at bedrive lyster. Beckwerkets udsendte, Nielsen, tog til Irak. Var han slet ikke bange for noget? Han var modig, men rædselsslagen. Som en god missionær: Han fortsatte bare. Hvor skal Beckwerket hen næste gang? Til Iran. Vi skal forsøge at komme amerikanerne i forkøbet denne gang. Hvem vil du helst dele en øl med på Roskilde Festivalen? Det må nok blive ham, der spiller valdhorn i Claus Beck-Nielsen Memorial, Martin Cholewa.

Bringes i Politiken Bøger lørdag d. 24. juni som en del af dækningen af Spoken Word på Roskilde Festivalen.

2 Comments:

Blogger Johannes Hallberg said...

And i loved it.

Skøn Blog du har, med bid & flænzen,
skørbuget bitterhed, blege bræk og farve-fix. Alt et litterært mandehjerte begærer.

Well meat again
Kødkrogs-kringlede kraftspring og et Hurra!, fordi jeg fandt din blog.

Venligst/
Overtegnede

2:15 PM  
Blogger Ida Ebbensgaard said...

takker, takker. I øvrigt er Nielsen nu taget til Iran - de er benhårde. Følg deres blog her.

ida

12:41 PM  

Send en kommentar

<< Home