fredag, juni 23, 2006

Spoken Word 2006. Vidunderbarnet: Ursula Andkjær Olsen

Q&A.Hvad er Roskilde Festival for dig? Det er noget, alle de andre tager på. Jeg er opdraget med klassisk musik, så jeg har aldrig rigtigt nået at fatte, hvad det gik ud på. Hvad er det værste ved at få så gode anmeldelser? Der bliver lagt mærke til én, så alle mulige har en mening om en. Er det ikke lidt meget forlangt, at man skal kunne tysk for at læse nogle af dine tekster? Joh, det kan man sige. Jeg har nu altid selv elsket, at der stod ting i bøger, jeg ikke forstod, så man kunne hælde alle sine anelser derind. Holder du aldrig op med at være venstreorienteret? Nej, det tror jeg ikke, selv om jeg er meget konservativ på mange områder. Men så meget som kapitalen regerer vores verden, må det være et samfunds opgave at regulere den så meget som muligt. Hvad er din yndlingsreklame? uhmf... jahh ... Sonofon har én med en sjov, lidt tyk fyr, som altid er klædt ud som ninja. Han har den herligste sprogsans. Sig noget pænt om Anders Fogh Rasmussen. Det ved jeg sørme ikke, om jeg kan. Men det er da meget pænt af ham at tage over efter Socialdemokratiet, når de nu ikke kan finde ud af det. Boble eller Mini? Ingen af delene. Hvis jeg skulle have en bil, ville jeg have en Citroën-spion-bil, sådan en som Alain Deloin kører rundt i i franske krimier. Sandhed eller Konsekvens? Konsekvens. Ok - så skal du have ordet ’lørdagstillæg’ med i din næste bog. Jeg har desværre afleveret min bog for en måned siden. Så i den efter? Jeg skal gøre, hvad jeg kan. Hvem vil du helst dele en øl med på Roskilde Festivalen? Den første, den bedste.

Bringes i Politiken Bøger på lørdag d. 24. juni som en del af dækningen af Spoken Word på Roskilde Festivalen.